۲۹ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۴۰۳
محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران
۲۹ اردیبهشت لغایت ۱ خرداد ۱۴۰۳
محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران

در نشست کافه علم آموزی نور مطرح شد: برای تولید یک محصول ابتدا باید نیاز سنجی صورت بگیرد

در سومین روز از نمایشگاه ایران هلث، نشست کافه علم آموزی نور با محوریت پژوهش، راهکار حل مسئله و ایجاد فرصت تجربه علمی با حضور سید محسن میگونی، دبیر علمی کافه علم در سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.
سید محسن میگونی در این نشست گفت: در تولید هر محصول باید توجه شود که نمونه نهایی نسبت به مواردی همچون سازگاری با محیط زیست و تغییر اقلیم، نیاز است تا از اصول مشخصی پیروی کرده و با آن سازگار باشد.
وی افزود: همچنین ضروری است که پیش از تولید هر محصول، عوارض آن نسبت به پدیده‌های زیستی شناسایی شود. هر شرکت فعال و هر دانشمند باید نسبت به اصول حاکم بر محیط زیست شناخت داشته باشد و به آن توجه کند.
میگونی در ادامه با بیان یک مثال، ادامه داد: در پاسخ به مسئله پشه‌های سفید که مدتی تعداد آن‌ها در سطح شهر افزایش پیدا کرده بود، شهرداری برچسب‌های زرد رنگی را تهیه کرد. در فرآیند آزمایشگاهی تولید این محصول متوجه شدند که این پشه‌ها به رنگ زرد علاقه نشان می‌دهند و به همین دلیل مطالعات دامنه داری درباره پشه‌ها صورت گرفت تا در نهایت، براساس نتایج مربوطه، تله‌های زرد رنگ ساخته شدند.
او بیان کرد: قانونی تحت عنوان ۱۱۴ وجود دارد که بر اساس آن، اگر به یک مسئله فکر کنید، همزمان صد و چهارده نفر دیگر هم در همان مقطع به آن فکر می‌کنند. بنابراین اگر تجاری سازی ایده‌ها صورت نگیرد، ایده تولید یک محصول از دست خواهد رفت.
میگونی ادامه داد: شبیه سازی و مونتاژ اولین قدم برای تولید محصول تازه است که در برخی  موارد به آن «مهندسی معکوس» گفته می‌شود و از طریق آن می‌توان موارد مهمی را آموخت. هیچ یک از وسایل و محصولات موجود بدون ایراد نیست و می‌توان با ایجاد تغییرات در آن‌ها و انجام فرآیند بهینه سازی، محصولات جدیدی را تولید کرد.
وی با بیان اینکه تغییر کاربری از موارد دیگر تولید یک محصول جدید است، افزود: برای مثال می‌توان یک تردمیل را با ایده‌های نو تبدیل به ماشین لباسشویی کرد. اختراع یک محصول یعنی شبیه به آن وجود نداشته باشد، اتفاقی که البته کم‌تر رخ می‌دهد. در ایران و در استان سیستان و بلوچستان ۱۵ سال پیش یک سد احداث شد. اما در این شهر و در دمای ۵۰ درجه آب به صورت طبیعی تبخیر می‌شود. یک دانشمند ایرانی ایده‌ای را مطرح کرد مبنی بر اینکه اگر توپ‌های مشکی روی آب قرار گیرد، نور خورشید را به خود جذب کرده و از تبخیر آن جلوگیری می‌شود. این ایده ساده اما خلاقانه توانست مشکل بزرگی را حل کند
میگونی در ادامه گفت: برای ساخت یک محصول ابتدا باید نیاز سنجی صورت گرفته و ایده آن را به صورتی واضح مشخص کنیم. در مرحله بعد باید مخاطب هدف و رده سنی آن‌ها را لحاظ کرد. همچنین باید بدانید یک محصول دارای چه صفت شاخصی بوده و چه میزان انرژی مصرف می‌کند.
وی افزود: باید مقدار دقیق هزینه‌‌ای که صرف تولید محصول می‌شود مشخص باشد. موضوع مهم دیگر برای افراد صاحب ایده، چگونگی شیوه ارائه و همینطور مدیریت زمان در ارائه یک محصول است. باید دانست که شرکت در این رویدادها تنها برای به دست آوردن جایزه نیست بلکه، می‌توان نکات بسیاری را آموخت و یا اسپانسرهایی پیدا کرد.
میگونی درباره منابعی که یک دانشمند می‌تواند مورد استفاده قرار دهد، گفت: موارد مختلفی می‌تواند منبع مطالعاتی محسوب شود. حتی اشخاص حقیقی می‌توانند منبع مطالعاتی شما باشند. البته درمورد منابع تجربی، حتما باید آن را همراه با منابع نظری مورد استفاده قرار داد
در ادامه این نشست، به دانش‌آموزان حاضر در برنامه پانزده دقیقه زمان داده شد که درباره ایده خود طرحی را آماده کرده و به صورت فردی یا گروهی آن را در چهار دقیقه ارائه کنند.
در نهایت پانزده کودک طرح‌های خود را ارائه کردند و در پایان، به نفرات حاضر تقدیرنامه اهدا شد.

مکان برگزاری نمایشگاه: تهران، اتوبان چمران، سئول، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران
دبیرخانه مرکزی نمایشگاه: پارک فناوری پردیس
آدرس : تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، ورودی به همت شرق، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان اکبری، پلاک ۱، طبقه دوم
تلفن : 02144448216
نمابر : 02144448216
بازدید امروز : 6306
بازدید کل : 6150242
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نمایشگاه بین المللی ایران هلث 1403 محفوظ می باشد.
طراحی سایت : ایران طراح